دکتر پیمان سلامتی

دکتر پیمان سلامتی

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

درباره صحبتهای وزرای امور خارجه و بهداشت ایران و وزیر امور خارجه آمریکا


چند روز قبل مجله The Lancet Oncology که یکی از ژورنالهای معتبر پزشکی دنیاست مقاله‌ای با عنوان "قربانیان خاموش تحریم آمریکا علیه ایران" به  قلم  دو تن از پزشکان و داروسازان بیمارستان اطفال محک تهران را به چاپ رساند. 

محک (مؤسسه حمایت از کودکان) تنها مؤسسه خیریه کودکان سرطانی در ایران است که سال گذشته حدود 7000 بیمار از سراسر کشور را تحت درمان قرار داده است. 

در این مقاله ضمن تشریح مشکلات تأسف‌بار ناشی از تحریم، کمبودهای دارویی  جاری  این مرکز لیست شده و سرطانهایی که از طی چند هفته آینده در این مرکز قابل درمان نیستند نام برده شده‌اند. 

نویسندگان مقاله در انتها خواستار کمک فوری بین‌المللی برای پیشگیری از یک تراژدی پزشکی شده‌اند.  


هفته گذشته وزارت امور خارجه ویدیوئی از صحبتهای آقای دکتر ظریف خطاب به ملت ایران را منتشرکرد. 

ایشان در بخشی از این پیام چند دقیقه‌ای عنوان کردند:

"دولت این وظیفه را دارد که چه به همراهی دیگران، چه بدون همراهی دیگران، زمینه را برای زندگی راحت مردم و کمترین اثر از تحریم‌ها را فراهم بکند و من که در جلسات هیئت دولت و سایر جلسات شاهد اقدامات و تلاشهای ریاست محترم جمهوری و اعضای هیئت دولت و سایر نهادها و دستگاههای کشور هستم می‌توانم این تضمین را بدهم که تمام تلاش را انجام دادیم و انجام خواهیم داد."


ایشان در بخش دیگر افزودند:

من یقین دارم که دولت آقای ترامپ هم بعد از مدتی به این نتیجه خواهد رسید که این سیاستها بر عزم مردم بزرگ ایران تأثیری نخواهد کرد و آنها هم مجبور خواهند شد که سیاستهای خودشان را عوض کنند. 

مردم تاریخ ساز ما بارها نشان داده‌اند که توانسته‌اند که تاریخ را عوض کنند. 

توانسته‌اند مسیر تحولات تاریخی را با تلاش خودشان با خودباوری و با استقامت خودشان عوض کنند. این بار هم همین تجربه تکرار خواهد شد و آمریکایی‌ها این بار هم از اقدامات نابخردانه شان پشیمان خواهند شد."


چند هفته قبل وزیر محترم بهداشت فرمودند:

"آمریکایی‌ها با تحریم‌های ثانویه، همه شرکت‌ها و بانک‌ها را از معامله با شرکت‌های ایرانی می‌ترسانند و استثنایی برای ‏دارو و تجهیزات پزشکی نیز وجود ندارد. 

تردید ندارم که دوستان ایران در منطقه و جهان این باور را دارند که می‌توانیم این دوران را ‏با موفقیت پشت سر بگذرانیم.‏"

وی تاکید کرد:

"در قرن بیست و یکم با کمک کشورهای همسایه، تحریم معنی نخواهد داشت."


در پی اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌ها چند روز قبل وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: 

"به منظور حفظ مسیر ارتباطی جهت ارسال اقلام بشردوستانه به ایران، بندر چابهار ایران از شمول تحریم‌ها معاف شده است." 

وی در نوبت دیگر نیز اعلام کرد که دارو و اقلام پزشکی مشمول تحریمها نمی‌شود.


چند هفته قبل مدیرکل حقوقی سازمان غذا و دارو شواهدی از آسیبهای وارده به سلامت هموطنان که توسط این سازمان در پی تحریم‌های آمریکا به عنوان مدارک به دادگاه لاهه ارایه شده بود  را تشریح کرد. 

برخی از این موارد عبارت بودند از:

- عدم دسترسی بیماران خاص و صعب العلاج همچون تالاسمی، هموفیلی و... به داروهای مورد نیاز و تبعات آن برای بیماران

- مشکلات تهیه تجهیزات پزشکی مانند کیسه‌های خونگیری، لوله‌های آزمایشگاهی، ست‌های پلاکت، کیت‌های انعقادی و ممانعت کمپانی‌ها از فروش این تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز به ایران

- خونریزی و فوت پسر بچه ۱۲ساله مبتلا به هموفیلی به دلیل عدم دسترسی به داروی مورد نیاز در سال ۲۰۱۲

- عدم قبول سفارشات ایران توسط شرکت‌های بین‌المللی، چند ملیتی و مشکل انتقال پول و تبادلات مالی

- ایجاد مشکلاتی برای خرید شیرخشک و غذاهای ویژه کودکانی که بیماری متابولیک دارند


چند ماه قبل گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر عنوان کرد:

"ساختار فعلی تحریم‌ها غیر شفاف بوده و واردات کالاهای فوریتی و ضروری بشردوستانه را برای ایران ناممکن می‌سازد این ابهام از یک سو می‌تواند منجر به مرگ‌ خاموش بیماران به دلیل کمبود دارو دربیمارستان‌ها شده و از سوی دیگر موجب عدم توجه رسانه‌های بین‌المللی شود."


به نظر می‌رسد وزرای محترم امور خارجه و بهداشت از آسیبهای جبران ناپذیری که تحریم‌ها بر سلامت هموطنان تاکنون وارد آورده و خواهند آورد بی‌خبرند. 

چرا در حالیکه پزشکان ما نظر کارشناسان سازمان ملل را تائید کرده و مرگ خاموش بیماران خود را پیش بینی می‌کنند  باید از مراجع بین‌المللی استمداد بطلبند. 

آیا می‌توان تضمین داد که وزرای محترم تمام تلاش خود را انجام داده‌اند. 

به راستی برای آنکه تاریخ را عوض کنیم چقدر باید تاوان بدهیم، تا چه زمانی باید صبر کنیم تا یقین دوستانمان را آزموده و در نهایت ترامپ سیاستهایش را تغییر بدهد.


از سوی دیگر با تأمل بر اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل  به نظر می‌رسد تحریم‌ها به صورت عامدانه‌ای غیر شفاف طراحی شده‌اند. 

تاکید آمریکایی‌ها بر عدم شمول دارو و تجهیزات پزشکی در تحریم و در نظر گرفتن برخی از معافیتها می‌تواند نشان دهنده نگرانی آنها از عواقب حقوق بشری موضوع بوده، با ظاهر سازی سعی در کم رنگ نمودن تبعات آن دارند. 


در چهار یادداشت قبلی در این کانال تحت عنوان "چگونه می‌توان ترامپ را مجبور به لغو تحریم‌ها کرد؟" به ابعاد متفاوت تأثیر تحریم‌ها بر سلامت هموطنان، مثالهایی از حوادث اتفاق افتاده در کانادا و آمریکا و ارایه برخی از پیشنهادها به مسئولین اجرایی و سازمانهای غیردولتی همچون نظام پزشکی پرداختم.  

در مجموع به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی بهترین راهکار برای لغو تحریم‌ها استفاده از افکار عمومی بین‌المللی با همکاری سازمانهای فعال حقوق بشری است. 

این همان چیزی است که دولتمردان آمریکایی از آن هراس دارند.

  • پیمان سلامتی

آمریکا

ایران

تحریم

ترامپ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی