دکتر پیمان سلامتی

دکتر پیمان سلامتی

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

ایمنی اولویت اول ما است

يكشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۰۴:۴۲ ب.ظ

«یادداشت‌هایی از تورنتو» تجربه‌هایی از زندگی یک پزشک ایرانی است که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و برای گذران فرصت مطالعاتی در تورنتو مستقر شده و از زندگی‌اش در این شهر کشور کانادا اینجا می‌نویسد. ستون «یادداشت‌هایی از تورنتو» زین پس روزهای چهارشنبه تکرار می‌شود.

    

ساعت شش و نیم صبح تلفنم زنگ خورد. صحبت‌های ضبط شده مدیر مدرسه علی فرزندم بود.


«صبح به خیر. من Dalla Corte مدیر دبیرستان Jean Vanier هستم لطفا توجه فرمایید که حمل‌ و‌ نقل تمامی اتوبوس‌ها، مینی‌ون‌ها و تاکسی‌های تحت پوشش مدارس منطقه یورک برای امروز جمعه ١٢ ژانویه ٢٠١٨ به علت بدی آب و هوا و نامناسب بودن خیابان‌ها لغو شده است. مدرسه برای پذیرش فرزندان شما باز خواهد بود اما درس چندانی ارایه نخواهد شد. همچنین بوفه مدرسه سرویسی ارایه نخواهد کرد. ایمن باشید. متشکرم»


ایمیل‌هایم را چک کردم همزمان ایمیلی از طرف مدیر مدرسه با همان محتوا برای من ارسال شده بود. این خبر به معنای آن بود که خانواده جهت اعزام دانش‌آموز به مدرسه مختار است. 


از پنجره به خیابان نگاه کردم، باران سبکی در حال باریدن بود. به سایت هواشناسی مراجعه کردم دما هفت درجه بالای صفر بود اما بعدازظهر به منهای یک می‌رسید و freezing rain پیش‌بینی می‌شد. در کشور خودمان با برف، باران و تگرگ آشنا بودم اما چیزی به نام freezing rain نداشتیم به سایت‌ها مراجعه و آن را جست‌وجو کردم اگر برفی که از ارتفاع بالا به سمت زمین در حال بارش است با توده هوای گرمی مواجه شود نزولات آسمانی تبدیل به باران می‌شوند حال اگر این‌باران مجددا در مسیر خود به سمت زمین با توده هوای سرد مواجه شود تگرگ خواهیم داشت اما گاهی از اوقات در برخی از مناطق خاص جغرافیایی همچون شرق امریکا و کانادا ارتفاع این توده هوای سرد به قدری کم می‌شود که باران فرصت تبدیل به تگرگ را نخواهد داشت و تنها بلافاصله پس از رسیدن به سطح زمین تبدیل به یخ می‌شود در چنین مواقعی شما با یک نوع باران یخ زننده مواجه خواهید بود و لایه‌ای از یخ روی هر چیزی که باران بر آن ببارد تشکیل خواهد شد. اگر عکس‌های freezing rain را در اینترنت مرور بکنید مناظر زیبایی از درختان، جوی‌ها، چمنزارها و... خواهید دید که همگی به شکل کریستال‌هایی از یخ درآمده‌اند. اگر چه در بسیاری از مواقع حجم این نوع بارش کم و به سختی قابل احساس است اما گاهی از اوقات می‌تواند خطرناک باشد همین چند روز قبل بود که محسن یکی از دوستانم با من تماس گرفت و به سبب مسائل ایمنی اطلاع داد که  freezing rain آمده اما جالب آنکه من متوجه چیزی نشدم آن موقع بود که فهمیدم چرا چند ساعت قبل در یکی از خیابان‌های فرعی دو خودرویی را مشاهده کرده‌ام که به طور عجیبی با سرعت خیلی کمی در حال رانندگی بودند. در سال ١٩٩٤ یکی از هواپیماهای مسافربری امریکا با این نوع از باران در ایالت ایندیانا مواجه شد و پس از سقوط تمامی ٦٨ سرنشین و خدمه آن کشته می‌شوند.


خوشبختانه می‌توانستم امروز به دانشگاه نروم؛ لذا ریسک نکردم و تصمیم گرفتم به جای آن به کتابخانه محل‌مان رفته و کارهایم را در آنجا انجام دهم. در کتابخانه از پنجره کنار میزم وضعیت بارش را رصد کردم. پس از چند ساعت، باران به مرور قطع و بعدازظهر برف سبکی جایگزین آن شد از freezing rain نیز خبری نشد. به یاد این جمله افتادم که اینجا به وفور روی در و دیوار قابل رویت است: ایمنی اولویت اول ما است.

  • پیمان سلامتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی