دکتر پیمان سلامتی

دکتر پیمان سلامتی

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

روزهای شادی که کتابخانه محل برای‌مان رقم زد

دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ب.ظ

«یادداشت‌هایی از تورنتو» تجربه‌هایی از زندگی یک پزشک ایرانی است که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و برای گذران فرصت مطالعاتی در تورنتو مستقر شده و از زندگی‌اش در این شهر کشور کانادا اینجا می‌نویسد.

   

ایمیلی از کتابخانه محل‌مان به شرح زیر داشتم:


«جناب آقای سلامتی. این یک یادآوری محترمانه مبنی بر آن است که مهلت موارد زیر تا دو روز دیگر به اتمام می‌رسد. در صورتی که تمایلی برای تمدید آنها دارید لطفا از طریق لینک موجود در این نامه به صفحه مربوطه مراجعه یا با تلفن زیر تماس حاصل کنید.»


کتاب و سی‌دی‌هایی را که گرفته بودم هنوز لازم داشتم لذا به صفحه اینترنتی مربوطه مراجعه و تمام اقلام را برای یک دوره زمانی سه هفته‌ای دیگر تمدید کردم طبق ضوابط کتابخانه تا زمانی که امانات توسط فرد دیگری درخواست شوند شما اجازه دارید تا به صورت نامحدود آنها را تمدید کنید.


کتابخانه‌های عمومی فراوانی در تورنتو وجود دارند و استفاده از کتابخانه‌های عمومی برای ساکنین کار شایعی است. در منطقه محل سکونت ما (ریچموند‌هیل) چهار کتابخانه وجود دارد؛ نزدیک‌ترین آنها در یک‌هزار و ٧٠٠‌متری جنوب و کتابخانه مرکزی ریچموند‌هیل در ٢هزار و ٧٠٠‌متری شمال منزل ما قرار دارد با توجه به امکانات بیشتر کتابخانه مرکزی ما معمولا از آن استفاده می‌کنیم. ساختمان ٦ طبقه‌ای که طبقه همکف آن متعلق به پذیرش، امانات، بخش کودکان، کافی‌شاپ و سالن عمومی، طبقه اول آن اتاق جلسات، کلاس‌ها و نمایش فیلم، طبقه دوم آن مخزن کتاب، مجلات و قرائت‌خانه، طبقه سوم آن بخش اداری و دو طبقه زیرین متعلق به پارکینگ عمومی و کارکنان است. کتابخانه در زمینی به مساحت چند هزار متر دارای حیاط بزرگی از درختان و پارکینگ خودروهاست. امکان استفاده رایگان از پارکینگ فضای باز و پارکینگ مسقف از مزیت‌های این کتابخانه است زیرا یکی از نکاتی که در تورنتو باید به آن توجه داشت مساله محدودیت‌های سخت راهنمایی و رانندگی در پارک ماشین است. همچنین در ماه‌های سرد و پر‌بارش تورنتو استفاده از پارکینگ مسقف نعمت مضاعفی است. کتابخانه مرکزی در تمام طول هفته باز است و فقط چند روز در سال همچون کریسمس یا روز شکرگزاری تعطیل است. صبح‌ها حدود ٢٠-١٠ نفر از مراجعان جلوی ساختمان منتظر باز‌گشایی در کتابخانه هستند و همزمان تعدادی از کار‌کنان در طبقات همکف یا دوم در مسیر ورود مراجعان به انتظار شما ایستاده و سلام می‌کنند.


کتابخانه مشتریان زیادی دارد و در آن واحد شما می‌توانید چند صد نفر را که بخش عمده آنها در قرائت‌خانه مشغول به مطالعه هستند، مشاهده کنید. برخلاف کتابخانه‌های ما که عموما پاتوق جوانان و مکانی برای درس خواندن هستند سالمندان از مشتریان پروپا قرص کتابخانه‌ها هستند جالب آن است که برخی از اوقات افراد مسنی را مشاهده می‌کنید که به سختی راه می‌روند اما به کتابخانه آمده‌اند یا آنکه هر از چندگاهی مسوولان آسایشگاه‌ها را می‌بینید که سالمندان را به کتابخانه می‌آورند. همچنین در غیر ساعات مدارس همیشه تعداد زیادی از کودکان در اینجا حضور دارند.


در طبقه همکف فضایی است که تعداد زیادی میز و صندلی در آنجا چیده شده و جماعتی از پیر و جوان در آنجا مشغول غذا خوردن، گپ و گفت‌های دوستانه، تلفن، کار با کامپیوتر شخصی یا حتی کلاس‌های دو یا چند‌نفره هستند . ثبت‌نام در کتابخانه رایگان بوده و فقط نیازمند ارایه مدارکی دال بر سکونت شما در این محل است.


تعطیلات سال نو فرصت مناسبی برای استفاده از کتابخانه بود. مدارس و دانشگاه‌ها به مدت دو هفته تعطیل بودند و برنامه‌ریزی برای استفاده از این زمان خصوصا مشغول کردن بچه‌ها دشواری خاص خود را داشت. کانادا کلا کشور سردسیری است و مسافرت در تعطیلات زمستانی سال نو شاید جذابیت لازم را نداشته باشد. اگر از تورنتو قصد مسافرت به نزدیک‌ترین مناطق گرمسیر را دارید باید به سمت جنوب رفته و وارد امریکا شوید. در این حالت اگر پاسپورت کانادایی داشته باشید مشکلی نداشته در غیر این صورت باید ویزا بگیرید که آن هم برای ایرانی‌ها در دوره آقای ترامپ به سختی امکان‌پذیر است. بخش کودکان کتابخانه محلی برای مطالعه، بازی، برگزاری برنامه‌های کتابخوانی و دسترسی به کامپیوتر است. در مجاورت ساختمان کتابخانه تپه کوچکی قرار دارد که در این فصل کاملا مناسب برف بازی است در روزهای تعطیل شما بچه‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که با استفاده از سورتمه یا تیوپ در شیب تپه مشغول سرسره‌بازی هستند. کتابخانه مرکزی ریچموند‌هیل به خوبی توانست ایام شادی را در تعطیلات امسال برای ما ایجاد کند.

  • پیمان سلامتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی