دکتر پیمان سلامتی

دکتر پیمان سلامتی

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

«یادداشت‌هایی از تورنتو» تجربه‌هایی از زندگی یک پزشک ایرانی است که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و برای گذران فرصت مطالعاتی در تورنتو مستقر شده و از زندگی‌اش در این شهر کشور کانادا اینجا می‌نویسد.


در روزهای اخیر خبر تصادف یک کامیونت با اتوبوس حامل نوجوانان تیم هاکی روی یخ یکی از شهرهای کوچک کانادا که به کشته و مجروح شدن 29 نفر انجامید در صدر اخبار این کشور جا دارد. مسابقات به صورت رفت و برگشت در بین دو شهر مجاور در حال انجام بوده و ورزشکاران در حال اعزام به شهر دیگر برای ادامه رقابتها بوده‌اند که در یکی از تقاطع‌های مسیر این اتفاق رخ می‌دهد.


کامیونت در جاده فرعی حرکت می‌کرده و تابلوی توقف داشته لذا به نظر می‌رسد  که تخلف راننده آن محرز است اما او که از حادثه جان سالم به در برده تا ارایه گزارش نهایی کارشناسان آزاد می‌باشد.

از طرف دیگر پروانه کار شرکتی که برای آن کار می‌کرده تا اطلاع ثانوی معلق می‌باشد.

رسانه‌ها از قضاوت در مورد علت تصادف پرهیز می‌کنند و هرگونه اظهار نظر را به تعیین تکلیف نهایی که بعضی از مواقع زمان زیادی نیز می‌برد موکول می‌کنند.


از زمان وقوع حادثه تاکنون هرشب در سالن ورزشی که قرار بوده مسابقه در آن برگزارشود با حضور خانواده قربانیان برنامه گرامیداشت برگزار می‌گردد و مردم از نقاط مختلف کشور در این مراسم شرکت می‌کنند.

در محل حادثه یادبود کوچکی قرار داده شده و مردم به این نقطه آمده و گل هدیه می‌کنند. هاکی روی یخ یکی از پرطرفدارترین ورزشها در کاناداست به طوری که تقریبا بعید است در خانه یک کانادایی چوب هاکی (hockey stick) پیدا نکنید. برخی از مردم به نشانه همدردی چوبهای هاکی خود را پشت در خانه‌های خود قرار داده اند.


چند روز قبل در سراسر کشور یک روز واحد برای ابراز همدردی دانش آموزان در نظر گرفته شد و در این روز دانش آموزان با پیراهنهای ورزشی در مدرسه حضور یافتند.

حسابی مردمی برای کمک به خانواده قربانیان در نظر گرفته شد. تاکنون که هشت روز از حادثه می‌گذرد بیش از یازده میلیون دلار کانادا توسط مردم به این حساب کمک شده که بزرگترین کمپین در تاریخ کانادا نام گرفته است.

تجزیه و تحلیل فضای عمومی این روزهای این کشور به گونه‌ای است که برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که وقوع این حادثه ناگوار روح همبستگی مردم کانادا را بیشتر کرده است.


از بزرگی نقل است که:

سعادتمند کسی است که از هر اشتباه و خطایی که از او سر می‌زند، درس جدیدی بیاموزد.

یکی از نکته‌هایی که این روزها با آن مواجه می‌شویم، خبرهای متعددی است که با عنوان درسهایی که از حادثه‌های قبلی آموختیم منتشر می‌شوند.


زمستان ده سال قبل در یکی دیگر از شهرهای کانادا یک ون حامل تیم بسکتبال دانش آموزی به علت لغزندگی جاده و عدم استفاده خودرو از لاستیک یخ شکن کنترل خود را از دست می‌دهد و با تصادف با یک کامیون، هشت نفر کشته می‌شوند.

سه تن از مادران داغدار این موضوع را در طی یک فرایند طولانی مدت به جدیت پیگیری می‌کنند به طوری که از آن زمان به بعد قوانین جدیدی برای استفاده از لاستیک زمستانی خودروها و همچنین ضوابط سخت گیرانه‌ای برای حمل و نقل دانش آموزان در خارج از مدرسه وضع می‌گردد.


حالا رسانه‌ها در حال گزارش اقداماتی هستند که در این ده سال انجام شده و این سوال را به دفعات مطرح می‌کنند که آیا اصلاحات قبلی کافی بوده و یا آنکه در جهت پیشگیری از وقوع موارد جدید به چه نکات دیگری باید توجه نماییم؟


اگر در کانادا قصد خرید اتومبیل دارید یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه بکنید بیمه خودروی شماست.

هزینه بیمه خودرو در کانادا گران بوده به طوری  که برخی از اوقات هزینه‌ای که خریداران بابت بیمه ماشین می‌پردازند از قیمت خود آن بیشتر است البته خدماتی که شرکتهای بیمه نیز ارایه می‌دهند در نوع خود جالب توجه است.

هزینه بیمه شما به متغیرهای زیادی بستگی دارد که خارج از حوصله این مختصر است اما لازم به ذکر است که یکی از نکاتی که در سالهای اخیرو به ویژه پس از وقوع حادثه ده سال قبل بدان توجه می‌شود آن است که آیا شما در ماه‌های سرد سال از لاستیک زمستانی استفاده می‌کنید و یا خیر؟


در استان کبک (Quebec) استفاده از لاستیک زمستانی در این ماه‌ها اجباری است.

همچنین دو سال قبل دولت استان اونتاریو (Ontario) ضوابط شرکتهای بیمه را بازنگری کرده و آنها را موظف کرده که تا سقف پنج درصد تخفیف برای کسانی که این کار را انجام بدهند در نظر گیرند.


فرهنگ تجزیه و تحلیل حوادث، درس گرفتن از خطاهای گذشته،اصلاح ضوابط قدیمی، بازخواست از مسئولین و مرتبط نکردن همه اشتباهات قبلی به تقدیر، همگی مکانیزمهایی هستند که در کشورهای پیشرفته برای پیشگیری از حوادث به کار می‌روند.

از سوی دیگر، ایران کشور پهناوری است و وقوع برخی از حوادث طبیعی در آن اجتناب ناپذیر است.


اگر خواهان کشوری آباد هستیم چاره‌ای نداریم جز آنکه از تجربیات گران سنگ سایر کشورها چه در زمینه اصلاح اشتباهات گذشته و چه در جهت اعتلای روح همبستگی، وحدت و یکپارچگی خود استفاده نمائیم. 


❇️ (1) برگرفته شده از روایتی از امیرالمومنین علی (ع)

  • پیمان سلامتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی